Norge del 3

 
Efter Ørnesvingen fortsatte färden mot Flydalsjuvet. Vi hade en aning svårt att hitta dit, men med lite hjälp hittade man ut på dödskanten. Hela jag skakade och blev alldeles vinglig i skallen, men jag skulle ut dit, ni vet allt för en bild ;) Försökte att undvika att tänka på vad jag hade under mig.
 
 
Det började bli kväll och vi hade egentligen tänkt åka upp till Dalsnibba, men valde att spara det till nästa dag. Alla hotell var fullbokade så vi tog in på Geiranger camping den natten. Billarmet gick cirka 150 gånger den natten (räckte med att man sträckte ut armen), så det blev att ligga med nyckeln i handen och stänga av det varenda gång. 
 
 
Nästa morgon åt vi frukost på ett hotell i närheten och fastän regnet öste ner var det bara att försöka börja ta sig upp en och en halv kilometer i luften på slingrande vägar.
 
 
Här har vi nått betalningsstationen och har bara en liten väg kvar upp till toppen. Temperaturen var plus två grader och det regnade, så det hade kunnat blivit riktigt halt och det hade verkligen inte varit lätt på dessa vägar.

 
Men vi nådde toppen och det var som att stiga ur mitt i vintern. 

 
Och förstås var det riktigt dimmigt så man såg knappt ner, men som tur är kunde photoshop rädda denna bild ganska bra. Dalsnibba är ju Europas högsta fjordutsikt från en väg. Ser ni fjorden? ;)


1500 meter över havet, mitt bland bergstopparna. 

 
Sen började färden neråt och som ni ser var det riktigt mycket snö där uppe.

 
Häftigt att vara mitt bland molnen.
 
 
Man slutar aldrig att facineras av detta land.

 
Efter detta tänkte vi egentligen påbörja färden hemåt, men pappa kom med den fantastiska idén att vi kunnde åka via Atlanterhavsveien, fastän det var en omväg. Dock ångrade han sig sen och föreslog vi skulle ta någon annan väg, men det fick han glömma ;)

 
Atlanterhavsveien är en åtta kilometer lång väg mellan Kristiansund och Molde. 
 


Vackert var det där. 


Sen var det bara att påbörja den långa vägen hem.

Norge är verkligen ett jättefint land och efter denna resa vill jag bara se ännu mer av landet. Men jag vet vart jag verkligen vill resa nästa gång och jag ska bannemej dit också. Känns som om listan är ett steg närmare komplett då, haha :) (tror i och för sig att den aldrig kommer att bli det). Men jag tänker aldrig ge upp något av det jag älskar allra mest här i världen, vad som än händer. To travel is to live! 

Kommentarer
Oslofru säger:

Wow, Norge är så otroligt vackert land <3

2015-10-13 | 11:14:07
Bloggadress: http://www.oslofru.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback