Min nya guldklimp; Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR


Jag gjorde ett rätt spontant köp för någon vecka sedan. Jag bestämde rätt snabbt att pappa och jag skulle dra iväg till norge ett par dagar och jag visste att jag inte hade något objektiv som hade tillräcklig vidvinkel för norges mäktiga landskap. Jag har alltid tyckt att vidvinkel ger otroligt coola effekter. Har ju ett fisheye sedan tidigare, dock gillar jag inte den manuella fokuseringen på det. Jag visste att jag inte ville ha något skräpobjektiv den här gången, så Nikon var helt klart det enda alternativet. Mina andra kriterier var att det skulle vara fast bländare (såklart) och det skulle vara ett objektiv med rörlig brännvid. När jag ändå har en D800 som är byggd för proffsobjektiv så började jag såklart med att titta i den klassen. Det stod mellan detta objektiv och Nikons 14-24/2,8. Den enda anledning till att jag skulle ha valt 14-24 var bländaren på 2,8 och att jag slapp ner två steg lägre i brännvid, dock har det objektivet också ett par nackdelar. Men priset avgjorde till slut och dessutom tycker jag att brännvid 24 också är rätt kort och 16 mm är en ganska rejäl brännvid på en fullformatskamera ändå. Jag kommer främst att använda detta objektiv till landskapfotografering och resebilder så jag ser inte bländare 4 som något problem, dessutom har jag en kamera som kan hantera högt ISO rätt bra också.


Slutligen är jag mer än nöjd. Detta objektiv är verkligen min nya favorit. Det levererar knivskarpa bilder och jag gillar verkligen vidvinkeln. Ångrar så att jag inte köpte detta objektiv redan före New York resan. Jag har faktiskt funderat på att bara köpa Nikon hädanefter, just för att det är dom objektiven som passar bäst ihop med min kamera och för att de har kvalitet (de flesta). Så om det finns någon därute som är sugen på ett normalobjektiv från tamron eller fisheye från Samyang kontakta mig. 

Kommentarer
Tetta säger:

Fatta itt e ord åv va du skriva om 😞

2015-07-30 | 07:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback