Norgeresan del ett

Det här inlägget har legat i utkastet ett tag nu, så jag tänkte det var dags att skriva texten och försöka få det publicerat. Jag har länge velat besöka norge och därför bestämde jag mig att denna sommar ska jag bannemej dit. Jag såg min chans när jag hade ledigt två dagar och kunde byta bort ytterligare två. Jag övertalade pappa att följa med mig, vilket till en början var lite svårt, men även fastän han inte erkänner det så gillar han nog också att resa ;)

 
Så en torsdagsmorgon i juli bar det iväg till Vasa och sedan tog vi båten över till Umeå. När vi väl kom fram till Umeå märkte vi att pappas billaddare till telefonen inte funkade, så det blev en snabb sväng in i Umeå city sedan fortsatte vi färden mot östersund. Där mättade vi våra magar, fyllde frysväskan med mat från ICA(det är ju allt annat än billigt i norge), jag bokade ett hotell i trondheim från telefonen. Hade inte bokat ett enda boende före vi åkte, för vi visste ju inte riktigt hur långt vi skulle ta oss varje dag. Efter detta fortsatte vi mot Järpen, där vi tankade före vi nådde norska gränsen. Klockan elva på kvällen var vi framme på vårt hotell i Trondheim.
 

Nästa morgon när vi vaknade tog vi en sväng via gamle bybroa i trondheim innan vi fortsatte färden.


Nästa mål efter trondheim var trollstigen, vilken låg cirka 400 kilometer bort, men vi stannade till på dovrefjäll för att jag ville fota dessa små får, dock var det lite skygga. Får på lösbete såg man lite här och där i norge.


Påväg mot trollstigen. Vacker natur vart man än tittar.


Här har vi just börjat färden upp på the famous trollstig. Det var väldigt mycket bussar fulla med turister längs med vägarna.


Här har vi börjat nå lite höjder. Så fint med alla vattenfall längs med bergsväggarna.


Jag stod iprincip hela vägen upp. Verkligen en fördel med taklucka i dessa trakter och bilisterna vi mötte visade tummen upp ;)


Här har vi äntligen nått toppen av trollstigen. Här var det förstås fullt med turister.


 Utsiktsplatsen över stigen.
 
 
Och här är den, den slingrande vägen vi hade kört upp på. Dock låg den lite i skugga så jag valde att kapa bort en del.
 

Det var verkligen precis lika fint uppe på toppen också.
 

Där låg ett café och en souvenirshop så jag köpte förstås med mig ett troll och ännu en nyckelring till min nyckelklippa.
 
Vi åt några smörgåsar innan vi fortsatte färden mot nästa mål, geiranger. Men det får ni höra om i nästa inlägg. Fortsättning följer.

Kommentarer
ɑ n n i k ɑ säger:

Så fina bilder :D

2015-08-19 | 21:38:36
Bloggadress: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback