Santorini del ett

Slutade klockan tretton nollnoll idag, så ikväll har jag haft tid att gå igenom Santorinibilderna. Lite svårt att veta hur man ska dela upp dem. Valde på måfå ut några till slut. Hoppas jag inte berättar för mycket om dessa nu bara, så jag inte har något att skriva om i nästa inlägg. Haha!

Vi bodde på Aegan Plaza i Kamari under vår vecka på Santorini. Hotellet var riktigt fint och typiskt grekiskt. Vi fick ett fint rum med utsikt över den ena poolen och det speciella berget i bakgrunden. Det enda jag egentligen kan klaga på är frukosten. Inte alls lika bra som på de andra hotelllen man har varit på i Södern. Ett stort plus var i alla fall wifi:t som funkade riktigt bra(för det mesta). På hotellet i Rhodos var det en ren plåga när man skulle ladda upp en bild på instagram. Rekommenderar nog detta hotell. Fint och fräscht. Stör man sig på flygtrafiken ska man inte bo här, eftersom det är rätt nära flygplatsen och flygplanen flyger nästa över taket. Dessutom kommer de också rätt ofta, typ en gång i timmen.

En dag var vi ute med båt på Calderan och då fick vi bland annat se där Rederietbåten hade sjunkit (bild). Mycket intressant om ni frågar denna Rederietfantast. Santorini är ju en vulkanö, så under båtfärden körde vi mellan klippväggen och vulkanen Nea Kameni. Vi körde längs med det stora orterna på ön, såsom Fira, Firostefani, Imerovigli och till sist kom vi fram till Oia(uttalas ia), som ligger längst norrut på ön.

Där tittade vi på den berömda solnedgången innan vi vände tillbaka igen. Denna påstås då vara en av världens vackraste. Självklart måste den upplevas för att man ska kunna avgöra det, men här har ni den i alla fall på bild.

En dag var vi upp till Pyrgos, som är en labyrintby som ligger uppe i bergen. Här kan man så gott som se ut över hela Santorini. Byn är byggd som en labyrint för att pirater skulle villa bort sig förrut när de kom till ön. På bilden står jag vid en utsiktplats. Pyrgos var förresten Santorinis huvudort förrut, men numera är det Fira.

Vi besökte även Megalohori, som är en liten by på ön som är bra bevarad och här odlar man mycket vin. Vindruvor fanns det förresten överallt på ön. Överallt gick människor och plockade eftersom det var skördetider just då när vi var där. I Megalohori hade bland annat Angelina Jolie bott under inspelningen av Tomb raider. Vi fick till och med se huset. Intressant! Den ståtliga klockan eller byggnaden, (whatever) på bilden ovan fann jag alltså i Megalohori. Riktig Santorinistil.

Här ovan har ni lite av det mycket speciella Oia. Det är här de rika bor när de kommer till ön. Och jag måste nog medge att detta var finaste platsen på ön. Så fint med de vita husen på klippväggen.

En kväll åkte vi till Oia för att titta på solnedgången...

Precis som flera andra tusen hade bestämt sig för att göra. Här var det inte riktig fullt ännu, men som ni ser så är det proppfullt i trappan. Husen är såklart privata så där får ingen sitta. Så här fullt är det troligtvis här alla kvällar under hela turistsäsongen.

Och här är den ännu en gång, the famous sunset. Vi hade svårt att hitta en bra plats, eftersom det var fullt överallt. Vi var såklart mycket frustrerade över detta, men till slut bestämde vi oss för att ställa oss brevid den här kvarnen. Solen gick ner cirka tio över åtta och när den hade gått ner klappade alla i händerna. När det var klart så skulle förstås alla därifrån, vilket ledde till världens stockning. Kön rörde sig mycket mycket slött i början och vi var hundra procent säkra på att vi skulle missa vår buss som gick kvart i nio. Vi fick börja tränga oss fram och sprang till sist resten av vägen och kom lyckligt nog till bussen i sista sekund.

Ännu en bild från Oia. Så typiskt grekiskt och så fiiiint :)

Nödvändigheter för att klara värmen :)

Avslutar med en bild från Kamari beach. Här höll vi till många dagar och kvällar.

Åh, vad man börjar sakna allt när man tittar tillbaka på det här. Tur man har bilderna som minne