Då och nu

Jag hade verkligen ingen aning vad jag skulle skriva om idag. Så jag rotade fram en av mina gamla externa hårddiskar och tittade genom en del gamla bilder och då kom jag på idén att jag kunde göra ett "då och nu inlägg" d.v.s. att jag jämföra gamla och nya bilder och analysera vad jag blivit bättre på och om man kan se någon utveckling i min fotografering. Detta kan verkligen vara en kul grej när man ser att man faktiskt har utvecklats under årens gång. Jag försökte jämföra med bilder som jag verkligen tyckte om när jag tog. Så här kommer mina bedömningar: 

 
Bilden till vänster minns jag såväl att jag var så stolt över när jag hade tagit den, men nu så här några år efteråt ser jag ett och annat fel som kunde rättas till på den. Bland annat är modellen alldeles för överexponerad på kroppen på grund av för stark reflexskärm. Det finns även skuggor i ansiktet och mera bakgrundsoskärpa hade jag inte tackat nej till, sådär som på bilden till höger har. Den bilden är heller inte överexponerad och det känns som det finns mera djup i den på grund av blommorna i förgrunden som är oskarpa. Dock stör jag mig lite på att den ena blomman hamnade precis framför klackaskorna.

 
Så två resebilder. Den till vänster är tagen i Turkiet vid hotellets poolområde. Denna är också lite väl överexponerad uppe i hörnet och det beror ju förstås på att det var mörkt nere på marken och ljust uppe i himlen och ljusmätningen gick inte riktigt ihop. Sen stör jag mig också på reflektionerna i vattnet. Bilden till höger är tagen på Rhodos och är mera tilltalande. Bakgrundsoskärpan gör att den känns lite mystisk och man vill liksom kika fram bakom träden för att se vad som finns där :) 

 
Så till sist två bilder av min fina. Den till vänster när han var liten valp och tomte och den andra bilden som är tagen bara för några veckor sedan. Vad som gör den högre bättre enligt mig, är att den är tagen lite uppifrån och det ger den bättre perspektiv. Samt kan jag tycka att Hugo på den bilden till vänster kan upplevas lite för luddig i ansiktet. På den till höger har han också blicken riktad rakt in i kameran och det känns mera "nära" fastän han är väldigt söt på bilden till vänster. 

Annars får ni gärna ge tips också om ni vill att det är något speciellt jag ska blogga om :) 

Kommentarer
Sara säger:

Sånahär inlägg är jätteintressanta att läsa :)

Svar: Oj, jättekul att höra att de uppskattas :D
Emma Rosengård

2014-02-22 | 17:14:31
Bloggadress: http://www.saralene.blogg.se
Tetta säger:

Mars månads rubriker:

1. Mina studier
2. Studielivet
3. Mina drömmar
4. Skönhetstips
5. 5 saker jag inte kan leva utan
6. Barndomsbilder
7. Videoblogg
8. Filmtips/boktips
9. Shopping
10. Kärlek

Varsågod ;)

Svar: Åjdå, får sii va ja skrivar tå :D tack nu ;)
Emma Rosengård

2014-02-24 | 10:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback