Önskeinlägg/ frågor

Kan du inte visa några helhetsbilder från lägenheten? Vore kul att se :)
 
 
Jag bor i en etta på 32 kvadratmeter nära Vasa centrum. Den är uppdelad i två rum och nog är den helt okej som studielägenhet. På den övre bilden är mitt vardagsrum/sovrum. Till höger bakom spegeln finns en walk-in closet. Som ni ser i spegeln har jag även en spis jag kan elda i, men har nu inte använt den eftersom jag inte är någon hejjare på att elda direkt.
 
 
Här är köket och datarummet. Detta känner ni säkert igen, klockan, bordet och inspirationstavlan.
 
 
och här är andra halvan. Har en vanlig spis och en Högfors (som jag heller inte använder). I köket har jag även min lilla datorhörna där jag kan sitta och titta ut mot gården. Alla bilderna är tagna med mitt fisheye objektiv.
 
 
Ge bok och filmtips!
 
 
Jag läser inte så många böcker (mest fotoböcker), men här är tre som jag läst av två kända svenskar som är bra. Kan rekommendera dessa!
 
Filmtips
Filmer tittar jag desto mera på. Jag kan verkligen rekommendera alla Nicolas sparks filmerna. Förutom det är även Twilight filmerna mina favoriter. Trodde aldrig jag skulle gilla dem (tycker inte om sådant som är overkligt) men jag gillade dem verkligen. Sen kan jag rekommendera en film som jag såg för inte så länge sedan, 12 years a slave, hemsk men bra.
 
 
5 saker du inte kan leva utan

Om vi tänker på materiella saker är det nog dessa.
Nummer 1: Min iPhone. Beroende som tusan utav den. Förutom att hålla mig uppdaterad på alla sociala medier, så är den min musikspelare och den som kan ge mig svar på det mesta. Dessutom fångar den många fina ögonblick.
Nummer 2: Bilen min. Hur skulle jag klara mig utan den. Är verkligen glad att jag fick den, eftersom alla inte tycks ha den förmånen. Särskilt glad att ha den var jag nog i vintrast när det var -25 och den tog mig till skolan alla dagar.  
Nummer 3: Smink. Okej, jag vet att jag låter som värsta divan nu, men jag hatar att vara utan smink. Skulle inte klara mig utan.
Nummer 4: Min kamera. Det kunde ni väl ändå gissa. Livet skulle bli tomt utan den.
Nummer 5: Musik. Lyssnar på musik överallt. Hela tiden förutom när jag sover. Ungefär, haha :)
 
 
Ge skönhetstips!
 
 
Någon skönhetsexpert är jag verkligen inte, så jag tänkte istället visa några av mina favorit skönhetsprodukter. Den första köpte jag igår och det är en ögonbrynspenna från Make up store, den kan jag rekommendera (efter bara en dag). Den var inte så dyr heller nämligen, vilket saker från MUS brukar vara. Mascaran från YSL kan jag verkligen rekommendera också. Separerar och gör fransarna långa. Det andra är Victoria's secrets produkter. En bodylotion och mina favoritläppglans. Det sista är en värmeskyddssprej från Twenty four reasons (christal styling mist). Används när jag plattar/fönar eller lockar håret. Den sista lilla flaskan är en hårolja  från CHI (finns hos frisörerna) den lägger jag i mina toppar alla dagar så att de ska få näring och inte torka ut. Sedan jag blonderade mina toppar har de en tendens att bli grymt slitna nämligen.
 
Berätta om dina studier och studielivet!

Jag studerar alltså företagsekonomi vid yrkeshögskolan Novia på Brändö i Vasa. Företagsekonomi är Novias populäraste program. I år har det haft mest sökande av alla utbildningar på Novia och startade upp förra året, dee ni ;) Till hösten kommer jag att börja studera min profilering, internationell handel.
 
Vad läser man då för kurser på denna utbildning? Förstås grundämnen såsom engelska, finska, svenska och matte och de behandlar då  främst företagstermer. När man börjar vid Novia har man först en kurs som kallas intro till högskolestudier, där lär man sig hur allt går till i skolan, hur många studiepoäng man behöver o.s.v. Man går även en grundkurs i data, där man lär sig excel, powerpoint, word och access samt Novias datasystem. Sen har vi läst marknadsföring, företagsamhet och entreprenörskap, handelsrätt, ekononomiförvaltning (bokföring), logistik, bildhantering och publicering och försäljning och kundbetjäning. Man är även tvungen att få 6 studiepoäng för språkkurser och därför har jag valt att läsa Tyska. En kurs= 3 studiepoäng, om den pågår under en period. 
 
Skoldagarna tycker jag är relativt lätta, vi börjar oftast 8 och slutar 2. Senast vi brukar sluta är klockan 4. Dessutom har man långa matpauser och pauser också för den delen. En lektion pågår i en och halv timme utan paus. Om jag ska jämföra dessa studier med mina gymnasiestudier kan jag säga att det är a piece of cake. Visst har du att hänga med, men tempot är nog inte alls som i gymnasiet och missar du någon lektion är det ingen fara. Dessutom är det bara närvaroplikt i språkkurserna. Vilket gör att man tar sig en och annan sovmorgon. Hehe :)
 
Tenterna är av samma typ som de i gymnasiet men du måste förstås besvara alla frågor. Vi läser oftast bara powerpointmaterialet läraren haft upp, men i vissa kurser kan du nog räkna med att du måste gå till Tritonia och låna en bok. Vad gör vi då på timmarna? För det mesta sitter vi mest bara och lyssnar på (de flesta sitter i sin egen värld med sin telefon ;) ), men vi har även en del presentationer i par och även ensamma, sen gör vi en och annan övning också. Det beror lite på ämnet och läraren.  T.ex. i språken gör vi många övningar och i bokföringen sitter vi mest vid datorerna och bokför. Företagsekonomi är nog en riktigt okej utbildning och Novia i sig är nog en riktigt bra skola.
 
 
Studielivet vet jag inte om jag kan säga så mycket om. Har faktist inte varit så jätteaktiv. Men har i alla fall deltagit i evenemangen som man bara kan delta i på ettan som gulisintagningen, halarinvigningen och sitzen "lär dig sitza". Ett par halarmärken har jag ju nog samlat på mig detta år men jag hoppas verkligen det blir mera festande nästa år när mera av mina vänner förhoppningsvis flyttar hit :)
Oftast är det ju så att man har något viktigt dagen efter något evenemang och jag beundrar de personer som kan komma hem från Ollis klockan 4 på natten och sedan komma till skolan klockan 8 på morgonen. Själv skulle jag nämligen aldrig klara av det.

Kommentarer
TIDSTJUVEN säger:

Intressant inlägg! :) Din lägenhet ser ju jättemysig ut, speciellt med kakelugnen och den gamla Högfors-spisen. Jag blev riktigt avis måste jag säga.

Hoppas att du passar på att gå på några studieevenemang så småningom, det är ju det som är det allra roligaste med att studera. :) Man behöver inte vara ute till klockan 4 på natten, utan grejen är ju att man träffar så många kompisar. Själv far jag oftast hem redan 10-tiden om det är en helt vanlig Ollis-kväll. Sitzerna är oftast jätteroliga och man kan ju skippa efterfesten också, och gå hem när själva programmet är slut.

Och så finns det ju så många andra roliga studieevenemang av alla de slag att gå på. Såna som inte ens går ut på att festa. :) Man lär alltid känna en massa nya människor på de olika evenemangen och det är nog viktigt för att man ska trivas ännu bättre i den skola där man studerar. Jag rekommenderar också att gå med i någon förening! Det är toppenkul. :)

2014-04-01 | 22:49:01
Bloggadress: http://tidstjuven.com/
Tetta säger:

Ooh, vilket bra inlägg!! :D :D

Svar: Braa, att du vort nöjd ;)
Emma Rosengård

2014-04-02 | 19:32:38
Ida säger:

Hej, jag har sökt till tradenom i höst men fick en chock när jag läste om antalet sökande. Hur var inträdesprovet, var det mycket att läsa, jag har inget mattehuvud utan är mest intresserad av det internationella eftersom jag studerat tyska :)

Svar: Hej!Läste två längre texter till inträdesprovet förra året. En på engelska och en på svenska. Det kom frågor om dessa texter i inträdesprovet + att det också var mattefrågor. Alla frågor var alternativfrågor. Alltså a,b,c eller d. Så går det bra i textfrågorna, intervjun och man har bra betyg har man nog en stor chans att komma in :) Lycka till! :)
Emma Rosengård

2014-04-03 | 07:32:04
Julia säger:

Intressant att si hur e sir ut i lägenhäjtän! :) Fint har du a fast e itt e så stor yta :)

2014-04-06 | 12:11:57
Bloggadress: http://jrphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback