Året 2013

Så var det ännu en gång dags att sammanfatta året som gått. Att jobba ihop 12 bilder är lika stressande varenda år. Jag sparar det alltid till sista minut. Fastän jag tänker varenda år att jag ska göra månadsbilderna efter att varje månad är slut. Tror bestämt att det ska få bli mitt nyårslöfte detta år. Året 2013 har varit ett bra år som bjudit på många förändringar och trevliga händelser. Jag hoppas 2014 kommer bli ännu bättre. Årets bildsaldo landade på lite över 19 000 exponeringar och om jag slår det nästa år återstår att se. Jag ser fram emot ett nytt år och hoppas att både jag och bloggen kommer att utvecklas. Hoppas ni hänger med! 

 
I januari skaffade jag mig en ny bästa vän, min älskade Nikon D800. Min plånbok grät men jag var desto lyckligare. Ångrar inte en sekund att jag la ut över tvåtusen på en ny kamera. Den har öppnat en helt ny värld för mig. I januari besökte jag även tillsammans med en liten del av släkten Maspalomas på Gran Canaria för att fira pappas 50-årsdag. Där jag fick inviga min nya kamera. En otroligt skön vecka med sol och bad och mycket fotograferande och även filmning. Vad annat hände då i Januari? Jo, jag hängde i skogen i minusgrader tillsammans med syster. Lekte Miss America i studion och köpte ett nytt objektiv.

 
I februari var det dags för penkkis. Gymnasietiden började alltså lida mot sitt slut. I Februari jobbade jag nu som då, lekte med Hugge i snön, fotograferade Hugge i studion, gjorde onyttig tacos men insåg senare att det var dags att börja leva lite nyttigare och började leva efter efter mottot ett äpple om dagen är bra för magen ;)

 
I mars besökte jag Ähtäri djurpark tillsammans med syster. Själv tyckte jag inte djurparken i sig var så intressant annat var det med besöket till Tuuri, där jag hittade jackan jag drömt om i flera månader, på REA dessutom, fatta lyckan! :) I mars skrev jag även min sista studentskriving som även den gick vägen trots att jag inte alls läste så mycket. I mars fyllde mammas farmor hela 97 år, det firades i Solf på Stundars med god mat.
I mars beställde jag även min första canvastavla samt fotograferade en och annan outfit

 
I april fotade jag min älskade älskade brunbjörn :) Så glad att jag har honom! Förutom honom fotade jag också en av pappas pärlor. Jag skaffade en ny favoritlåda, studentklänningen och en ny välbehövlig kameraväska. I april körde jag även hårt på det här med motionerandet och åt lika lite som en mus. April månad avslutades i Vasa med vappenfirande på Oliver´s inn. 

 
I maj åkte jag med syster, pappsen och Sebbe till Stockholm aka fjollträsk, där skulle vi besöka kungsträdgården för att beskåda dess ståtliga körsbärsträd, vilket blev en stor flopp. Men vi fick i alla fall smaka på Vapianos goda mat, besöka Hagaparken samt dricka smaklösa frappinos. Väl hemma i Finland kom vi på den utmärkta iden att besöka Helsingfors och deras fina träd, men det blev också en flopp. Vi får helt enkelt göra ett nytt försök nästa år. Maj fortsatte i rosa tecken och jag bakade både fina rosa bakelser och köpte nya snygga rosa lurar.
 
 
Juni inleddes med den stora studentdagen i perfekt fotoväder :) Efter det var det dags att börja plugga på inträdesprov och när provet äntligen var skrivet firade jag tillsammans med mamma på Strampen. Junis stora utmaning var såklart att få till den perfekta studentbilden, vi besökte både Yyteri och fotograferade vid en alle´ och nöjd blev jag till slut. Självklart var det även andra som ville få sina studentbilder/examensbilder tagna så jag fotade både Jessica och Mikaela. Juni avslutades med en tripp till Umeå och jag brände en del pengar på favoritaffären Lagerhaus.  

 
Motionerandet fortsatte aktivt under juli och jag cyklade till Kaskö med syrran, där nya reseplaner smiddes. 
Den årliga tomatkarnevalen kom även detta år, och den firades dag som natt och levererade som vanligt. I juli hade jag även picknik med Jessika i Kristinesstad samt fotograferade kompisbilder i Pärus fors. Den 20:nde juli firade mormor och morfar sitt guldbröllop och vi ställde till med fest i vårt uterum.
 
 
Augusti började med den efterlängtade resan till Rhodos tillsammans med syrran. Hade nog inte klarat alla jobbdagar om jag inte hade haft den att se framemot. Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, den veckan var helt underbar. Varmt väder, fina miljöer och trevligt sällskap, vad mer kunde man önska. När jag kom hem fick jag träffa på en av mina idoler, självaste Isabella Löwengrip. Hon höll en otroligt bra föreläsning.  I augusti skedde en stor förändring när jag flyttade hemifrån till Vasa för att börja studera vid Novia. Augusti avslutades på bästa sätt, med ännu en studentfotografering, denna gång av fina Oliwia. 
 


September inleddes med gulisintagning, fika på stan med bästaste nya vännen. Jag stylade i min lilla lya, till och med flera gånger.  Jag köpte en egendesignad kalender för att hålla reda på viktiga saker, fikade på stan med syrran och åt också på stan med henne. Även detta år ordnade mamma den traditionella tacokvällen med fin dukning. September avslutades med lövkastning på Söff och vi blev en kärleksfull syskonbild rikare :) 
 
Det blev Oktober och dags för en biokväll, även denna gång med syrran. Jag fick finbesök och fick min frilla fixad. Passligt till Kanelbullensdag blev jag sjuk, men fick ändå till en bild på en bulle :D Jag köpte en ny tavla, med ett motto jag ska försöka leva upp till lite bättre nästa år. Jag gjorde både en utflykt med mamma och syrran samt en med en av mina Jessikor. Jag försökte baka något kreativt, det resulterade i kakmonster. Vi bokade ännu en resa, denna gång till stora London. En kväll i Oktober hade jag besök av far och mor. Jag gjorde godaste lunchen jag ätit detta år. Oktobershoppingen blev nya smyckesskålar, mysiga tofflor samt nya maffiga ringar

 
November började med Halloween firande på Logen. Fortsatte med att jag köpte ännu en ny kompis, en vandringstur tillsammans med Veronica och mamma samt fotograferande av mina födelsedagsbilder i skogen. Efter det stack jag iväg med roliga gänget till London. Är man ut med dessa händer alltid tokigheter och magmusklerna får jobba en hel del på grund av alla goda skratt man får sig. I London besökte vi alla sevärdheter, shoppade och framförallt fotograferade. Vi anlände hem passligt till min födelsedag. Min födelsedag ja, den blev ju inte riktigt som jag tänkt mig. Jag besökte läkaren som skickade en brådskande remiss till centralsjukhuset, operation skulle ske så fort som möjligt.

 
Det blev December och jag gick som på nålar inför operationen. Har nog aldrig varit så nervös för något. Operationen gick bra och tillfriskandet lika så. Jag pumpades på 4,5 liter vatten vilket resulterade i en betydligt lättare kropp. Helt klart den bästa julklappen jag hade kunnat tänka mig. Sjukskriven i tre veckor. Utan magmuskler kunde jag inte göra så mycket annat en ligga men till jul började jag vara i skick igen. Julafton firades med dunder och brak och jag fick min drömklocka. December blev tyvärr ingen bra bloggmånad men jag hoppas hela nästa år blir desto bättre. 
 
GOTT NYTT ÅR KÄRA LÄSARE!

Kommentarer
Linda säger:

Vilket fint år du ser ut att ha haft :) det var en bra idé att göra ett "månadscollage" efter att man samlat ihop alla bilder från en månad, det tror jag minsann alla bloggare skulle ha nytta av :)

Gott nytt år!

Svar: Javiisst, kul att titta tillbaka på året så :)
Emma Rosengård

2014-01-02 | 21:53:36
Bloggadress: http://lindasjolund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback